Paras paikka mainostaa

Painetun sanomalehden rooli mainosvälineenä sen kun paranee. Sanomalehtien Liiton tutkimuksen mukaan suomalaiset pitävät painettuja sanomalehtiä ylivoimaisesti mieluisimpana mainosvälineenä.


Suomalaisista 45 prosenttia nostaa painetut sanomalehdet ykköseksi, kun kysytään, mistä he mieluiten lukevat, katsovat tai kuuntelevat mainoksia. Osuus on kaksi prosenttiyksikköä korkeampi kuin vuosi sitten.
Muut kaksitoista tutkimuksessa mukana ollutta mainonnan kanavaa jäävät kauas painettujen sanomalehtien taakse. Toiseksi sijoittui televisio, jonka valitsi mieluisimmaksi mainosvälineeksi 12 prosenttia suomalaisista. Seuraavina tulivat painetut kaupunkilehdet, sanomalehtien digitaaliset palvelut ja painetut aikakauslehdet. Sosiaalisen media palvelut Google, Facebook, Youtube ja Twitter jäävät suomalaisten mieluisimpien medioiden listan häntäpäähän 0–2 prosentin osuuksilla. 


Sanomalehden lukijoiden ja siinä mainostavien yritysten käyttäytyminen ei kuitenkaan kohtaa. Samalla, kun kuluttajien suhtautuminen sanomalehdessä julkaistua mainontaa kohtaan paranee, mainostajat vähentävät sanomalehtimainonnan osuutta. Esimerkiksi TNS Ad Intelligencen mukaan tammi-syyskuussa sanomalehtimainonta väheni Suomessa 7,4 % vuoden takaisesta. Kaupunki- ja ilmaisjakelulehtien mainonta sen sijaan kasvoi 3%.




Takaisin »