Suomalaiset tykkäävät printtilehdestä

Vaikka sanoma- ja aikakauslehtien lukeminen älypuhelimella ja sähköisellä lukulaitteella lisää suosiotaan nopeasti, painettujen lehtien lukeminen ei ole vähentynyt. Tuoreen Yhteisöllistyvä Media -tutkimuksen mukaan 87 prosenttia suomalaisista lukee edelleen painettua aikakauslehteä ja 83 prosenttia painettua sanomalehteä. Yli puolet vastaajista arvioi lukevansa viiden vuoden kuluttua sanomalehtiä ja aikakauslehtiä edelleen enemmän painetussa muodossa kuin digitaalisena. Vain joka kymmenes uskoo siirtyneensä enemmän digitaalisen lehden lukijaksi.


Painettu lehti mieluisin mainoskanava
Yhteisöllistyvä Media –tutkimuksen mukaan suomalaiset haluavat vastaanottaa myös mainontaa mieluiten paperilla. Kun tutkimuksessa kysyttiin, mikä on heille itselleen paras tapa mainostaa tuotteita ja palveluita, saivat painetut lehdet eniten mainintoja. Mieluisimmaksi koettiin painetut lehdet sekä postitse tuleva suoramarkkinointi. Internet, sähköposti ja televisio jäivät kyselyssä kauaksi painetun viestinnän taakse. Sosiaalisen median mainitsi vain alle 4 prosenttia vastaajista.


Aikaa ilman elektroniikkaa
Painetun median suosiota selittää parhaiten rentoutus, jota lehtien lukeminen saa aikaan. Samaan eivät vastaajien mielestä sähköiset käyttöliittymät pysty.
-Vastareaktiona maailman sähköistymiseen yhä useampi on alkanut arvostaa käsin kosketeltavia asioita ja samalla pyrkivät varaamaan itselleen aikaa ilman elektroniikkaa, toteaa toimitusjohtaja Markus Keränen 15/30 Researchista.

Yhteisöllistyvä Media -kyselytutkimukseen vastasi 1 000 kuluttajaa, 400 media-alalla työskentelevää ja 89 mainosalalla työskentelevää. Tutkimuksen toteuttivat Itella, Aikakausmedia, Sanomalehtien Liitto ja 15/30 Research. Tutkimusta on tukenut Viestintäalan tutkimussäätiö.




Takaisin »